Hinduismen är en av
de stora världsreligionerna och har sina rötter i Indien där den även är
dominerande framför andra religioner. Ungefär 80 procent av Indiens befolkning
har hinduismen som religion. Det är dock Nepal som det mest hinduiska landet
med sina 89 procent. I övriga världen är 40 procent av befolkningen på Guynama
hinduer, 52 procent i Mauritius, 38 procent på Fiji, 15 procent på Sri Lanka
och 1 procent i Storbritannien för att nämna ett antal länder.
Hinduismen uppstod cirka 1500 år före vår tideräkning när den
ur-indiska kulturen smälte samman med den indo-europeiska kulturen. Egentligen är
hinduismen ett samlingsnamn för flera mindre trosinriktningar och gemensamt för
dessa inriktningar är ett antal punkter:
- accepterande av
vedaskrifterna (hinduernas heliga skrift) som högsta religiösa och filosofiska
auktoritet.
- tolerans för andra
trosinriktningar med hänsyn till att sanningen är mångfasetterad. Det vill
säga att hinduerna inte har något emot andra trosinriktningar och inte påstår
det bara finns en sanning.
- accepterande av ett
cykliskt händelseförlopp med återfödelse (reinkarnation). Livet tar aldrig
slut utan går runt, runt. Man lever, man dör, man återföds och sedan börjar det
om igen.
- erkännande av att
frälsning kan nås på många olika sätt och ett erkännande av att en hindu kan
tillbe många gudar eller ingen gud alls.
Hinduismens heliga
skrifter:
- Vedaskrifterna.
Fyra stycken böcker som innehåller lovsånger till gudarna.
- Upaninshaderna. Innehåller
dialoger mellan lärare och elev, idén om atman och brahman.
- Bhagavadgita. Handlar
om guden Krishna/Vishnu och kärleken till honom.
De allra äldsta hinduiska skrifterna är skrivna på sanskrit.
Det finns många gudar
inom hinduismen, det är en polyteisk
religion, men uppfattningar om dem skiljer sig beroende vilken trosuppfattning
du vänder dig till. Vissa tror att alla gudar egentligen är en och samma gud. Alla
hindusiska trosinriktningar cirkulerar kring Brahman – den gudomliga
verkligheten. Skaparguden heter Brahma och
är en del av brahman. Trots att Brahma är skaparguden, den som enligt många
hinduer skapade världen, människan och allt vi ser, så är han inte så populär. De
populäraste gudarna att tillbe är den storslagna Vishnu, Shiva (fruktbarhetens, förstörelsen och lärdomens gud) och den
mångsidiga Kali (även kallad Durga,
Devi och Parvati). De har egna trosinriktningar vid namn Vaishanavism, Shaivism
och Shaktism. Hela 70 procent av hinduerna tillhör Vaishanavismen, 28 procent tillhör Shaivismen och endast 2 procent tillhör Shaktismen. Dessa inriktningar ingår i Monoteismen. För personer inom Monoteismen existerar endast en gud,
och det är ofta också den guden som har skapat världen. Det varierar från
person till person vem denna gud är, det är ett personligt val. Monoteism inkluderar
inte bara vissa hindusiska inriktningar, utan exempelvis kristendom och judendom
är monoteistiska religioner. En fjärde gud som är viktig är Ganesha – son till Vishnu. Han är
vishetens gud och viktig för många skolungdomar.
Tidigare i texten
nämnde jag Brahman, världssjälen
och den gudomliga verkligheten, och Brahman är ett av många viktiga begrepp
inom hindusimen. Den hänger starkt ihop med Atman,
människans själ. Det är hinduens mål att sluta återfödas och bli en del av
Brahman. Det kallas moksha, att till
slut bli en del av världssjälen. Andra viktiga begrepp är samsara (livets eviga kretslopp som pågår tills vi uppgår i moksha),
karma (de gärningar vi gör under ett
liv bestämmer vad vi ska återfödas som i nästa liv), ahimsa (allt levande är heligt och får inte skadas), reinkarnation (återfödelse) och dharma (de plikter vi blivit tilldelade
enligt vårt kast). Kastsystemet delar in hinduerna i olika hierarkiska grupper
(men ingen får diskrimineras på grund av sitt kast) och varje kast har sina
ritualer och plikter. De fyra huvudkasten kallas för varna. Traditionellt sett ingår olika yrken i de olika
kastgrupperna. Yrken såsom präster, läkare och lärare ingår i den högsta kastgruppen
Brahmaner. Militärer, poliser och
administratörer ingår i Kshatriyas.
Affärsmän och jordbrukare i Vaishyas
och arbetare och servicefolk i Shudras. Det lägsta kastet heter Daliter, och räknas egentligen inte som
ett riktigt kast. De kallas även ”de kastlösa”. Mahatma Ghandi som som gjorde
mycket för att förbättra deras ställning använde benämningen Harijan som
betyder ”Guds barn”, men Harijan kan också betyda ”faderslös” och det använder
hinduerna i en mer nedlåtande ton. Daliter har i allmänhet yrken såsom läderarbete,
renhållning och arbete med lik. En sorts undergrupp till Daliter heter Bhangis och traditionellt sett så får de
bara arbeta med att rengöra latriner och förvalta döda kroppar. Kastsystemet
uppstod samtidigt som hinduismen under 1000-talet före vår tideräkning.
Ahimsa ingår även i
de regler som hinduer lever efter. Ahisma innebär som skrivet att allt liv är
heligt. Många hinduer är därför vegetarianer, men gemensamt för alla hinduer är
att man inte äter nötkött. Kon är heligast av allt. Några anledningar till
detta är att 1) Krishna - en av
Vishnus människogestalter - en gång besökte jorden i form av en koherde. 2) Kon ger mycket till människan, såsom
mjölk som kan användas till många saker, utan att kräva något tillbaka. 3) Alla gudar och gudinnas anses leva
inuti korna.
För att nå moksha måste
man tänka på karma, dharma och ahimsa. Men det finns även fler saker man kan
göra.
Karma yoga – ”handlingens
väg”. Bottnar i handla osjälviskt och inte tänka på de positiva följderna av
ens arbete. Tanken med det är att man inte ska bli så bunden av sina handingar.
Inana yoga –
”kunskapens väg”. Analysera och reflektera över kunskapen man tar del av.
Bhakti yoga – ”kärlekens
väg”. Man vänder sin kärlek till Brahman. Den vanligaste av dessa fyra ”vägar”.
Ashtanga yoga – ”individualistisk
väg”. Handlar om självkontroll och meditation. Behärska andning, styra tankar,
koncentration och styra tankar.
Den viktigaste
religiösa byggnaden inom hinduismen är templen. Till templen går man får
att offra mat till gudarna och för att be. Varje gud har ett eget tempel så om
hindun har exempelvis Shiva som personlig gud så går hen till Shivas tempel. Det
finns även samlingslokaler dit hinduer kan gå för att träffa andra hinduer. Inom
hinduismen finns en böneritual vid namn ”puja”. Den utförs varje morgon innan
frukost, men även i tempel senare på dagen. Hur den går till varierar mellan
olika inriktningar, men ofta har man ett speciellt mantra (”aum” är vanligt
bland hinduer) och ibland offrar man mat eller blommor till en bild på den gud
man dyrkar. Meditation ingår i bönen och är väldigt viktig. Gudstjänsterna är
inte gemensamma, utan sker individuellt.
Hinduismens ritualer kring begravningar skiljer sig en hel
del från västvärldens. Kremeringsriten kallas Antyesti. Enligt hinduisk tro bär
döda människor med sig en orenhet och Antyesti är till för att både skydda
familjen från denna orenhet men även för att ge den döda frid. Det är en lång
process, men den skiljer sig åt beroende på vilken status den döda har och var man
befinner sig. I korta drag placeras den döda på en blomklädd bår och beroende
på vilken gud man dyrkar stryks det olika saker på pannan. Exempelvis om man
dyrkar Shiva sär det aska som används. Kroppen täcks med juveler. Dem tas bort
när kroppen läggs på kremeringsbålet. Ritualen avslutas med att askan sprids en
helig flod, helst i den heligaste floden: Ganges.
Det finns ett antal
högtider inom hinduismen. Några av dem är följande:
- holi – ”färgernas
fest”. Då firar man vårens ankomst genom att skvätta färg på alla de möter.
- diwali – ”ljusets
fest”. Inträffar fem dagar varje
höst. Man ska vara extra snäll mot andra människor, tända fyrverkerier och
ställa ljus i fönstren och lägga i floden.
- kumbh mela – ”urnans
fest”. Hinduernas viktigaste vallfärd. På ett visst datum fyra gånger per år
vallfärdar man till en av fyra specifika orter. Enligt hinduisk tro ska
”odödlighetens nektar” ha fallit på dessa platser under en strid mellan det
onda och det goda.
Trots att det förekommer en del kvinnliga gudar såsom
Lakshmi, Kali och Saraswati som är viktiga inom hinduismen, så har kvinnorna
ingen speciellt hög ställning i den hinduiska kulturen. I religiösa texter
beskrivs kvinnan bara i relation till mannen: som en fru, en dotter eller en
änka. Kvinnans viktigaste uppgift tycks vara att bli gift och äktenskapet
arrangeras ofta av föräldrarna. Enligt en gammal sed så ska kvinnans föräldrar
betala en hög summa pengar till brudgummen. Inom gudendomen klarar sig inte gudarna
utan sina gudinnor, det är från dem de får sin kraft, shakti. På grund av denna tro har det skett änkebränningar, sati, – en sed som innebär att om en
man dör så borde hans fru, frivilligt eller med våld, också gå in i döden för
att kunna fortsätta vara där för honom. Seden förbjöds på 1800-talet, men har
ändå skett i modern tid. Namnet sati kommer från Shivas fru Sati (också kallad
Lakshmi och Dakshayani) som tände eld på sig själv för Shivas skull. De
könsbaserade orättvisorna håller på att försöka utjämnas.
Källor:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kast
http://n11ebloggen.se/2013/11/24/kvinnans-roll-i-hinduismen/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.