tisdag 27 maj 2014

Religion och vetenskap

Under 1800-talet la Darwin fram bevis om arterna och jordens uppkomst som stred mot den skapelseberättelse som dittills, enligt kyrkan, varit den enda sanningen. Fler bevis för evolutionsteorin uppkom och den kristna världsbilden var inte lika självklar längre.
Hur skulle de nu förhålla sig till denna nya information?


Först, vad är skillnaden mellan religion och vetenskap? För att något ska bevisas vetenskapligt så krävs det att bevisen är mycket tydliga. När man kollar detta så gör man det på två olika sätt: empirisk och kontrollerbar. Empirisk innebär att man ska kunna väga, mäta eller se det som ska bevisas. Kontrollerbar innebär att det ska kollas många gånger och att resultatet ska bli samma oavsett vem som utför kontrollen.

Religion däremot bygger på upplevelser, tolkningar och heliga skrifter. Det går inte att bevisa vetenskapligt att Gud existerar, att Bibeln/Koranen/Torak är sann eller att ett paradis finns efter döden. Det är en tro, en känsla. Vissa vill påstå det ändå finns tydliga bevis på att Gud finns. Ett exempel är när vissa religiösa grupper samlas och tillsammans ber Gud att bota någon av dem. Jag samtalade en gång med en person som var övertygad om att detta fungerade. Han var troende kristen och hade varit med om att en tjej som länge hade väldigt ont i benet bara minuter efter en sådan samlingsbön hade blivit helt bra. ”Gud bevisade på det sättet att han fanns och vad han är kapabel till”, menade personen, men i mina ögon är det en placebo-effekt. Det är i alla fall det enda vetenskapliga sätt jag kan förklara det på. Tjejen trodde på Gud och ville att han skulle bota henne, så egentligen kan man säga att det var hennes egen tro som tog bort smärtan. Hur länge den höll sig borta vet jag inte, antagligen bara tillfälligt.


En del troende tror på evolutionen men exempelvis att det var Gud som startade den. Andra nonchalerar den helt i förmån för skapelseberättelsen. När Darwin presenterade sin upptäckt mötte vissa troende den halvvägs. De ansåg att de vetenskapliga studierna ökade kunskapen om natur och jord men också kunskapen om Gud. Det startade en tradition vid namn ”naturlig teologi” som var populär i början av 1800-talet i England.

Islam och vetenskapen:
Idag tror de flesta att det var västvärlden som startade upp vetenskapen i samband med renässansen, men det var faktiskt islam som la grunden till den. Under medeltiden när alla studier låg nere i förmån för att överleva sjukdomar och fattigdom i Europa så sammanställde i islamska länder man kunskap från hela världen och startade upp lärosäten. Islam ratar inte vetenskapen, utan ser det som ett sätt att försöka förstå skapelsen. De muslimska filosoferna menade att universum kan förstås med förnuft utan att religionen tar skada.

Buddhism och vetenskapen:
Buddhismen har ingen skapelseberättelse eller tydlig bild av hur världen skapades. Där kolliderar inte deras religion med vetenskapen. Däremot kan inte karma, dharma eller reinkarnation bevisas vetenskapligt. Att Buddha fanns går att bevisa, men enligt National Geographic år 2013 så levde han tidigare än buddhismen berättar.


Hinduism och vetenskapen:
Hinduisterna tror på skaparguden Brahma vilket funkar dåligt ihop med vetenskapen.

Kristendom och vetenskapen:
Guds existens, gudomliga mirakel, himmel/helvete och Jesus botande krafter är ett fåtal ting som inte går att bevisa vetenskapligt. Att en man vid namn Jesus fanns går till viss del att bevisa, dock inget av det övernaturligt som står om honom i Bibeln. Det är svårt att få en samlad bild av vem han var, om han var medveten om den religion han var med och grundade, betraktade sig som Messias och Guds son. Många försök har gjorts för att ge en bild av den historiske Jesus men i stort sett saknas möjligheter till att vetenskapligt framhäva en av dessa bilder på bekostnad av de andra. Vissa hävdar att Jesus som han beskrivs i Nya Testamentet inte existerat som historisk person (detta kallas Jesusmyten eller Kristusmyten). En vetenskaplig hypotes är att den Jesusgestalt som beskrivs i Bibeln inte grundar sig på någon historisk person (kallas den ahistoriska hypotesen). Trots dessa skiljelinser är det nästan med säkerhet fastställt att han funnits. För att citera wikipedia-sidan Jesu historiecitat, på grund av bra formulering: ”Teorier om att Jesus existens helt är en uppfinning av kristna betraktas av etablerade forskare i allmänhet som långsökta och osannolika konspirationsteorier.”

Judendom och vetenskapen:
Eftersom judendomen har många likheter med kristendomen går inte Guds existens eller tanken på en himmel och ett helvete att bevisa vetenskapligt heller i denna religion. Trots detta accepterar många judar från de olika grenarna evolutionsteorin och tycker inte att den är omöjlig att kombinera med deras tro, trots att det strider mot skapelseberättelsen så som den är beskriven i deras heliga skrifter. Judah Landa, forskare och lärare från institutet Yeshiva of Flatbush skriver följande om genetisk mutation, som Darwin fokuserade mycket på: ”Evolution was designed and guided, just as the putting together of words and sentences into book forms is accomplished only by design and guidance. A book is designed by its author, evolution was (and continues to be) designed by the laws of nature (which in turn, were designed, we believe, by God)”. Alltså, han tänker att Gud skapade evolutionen.

Sammanfattningsvis, så tror jag att majoriteten av trosutövarna inom respektive religion är relativt öppna inför delar av vetenskapen. Eftersom det ändå är det som betraktas allmänt som sanning (även om sanning förstås är individuellt egentligen). Jag tror att religion och vetenskap till viss del går att kombinera. I vilket fall så kan religiösa använda vetenskapliga inslag i sin tro, men tvärtom är svårare.



Källor:
Rebeckas sida om religion och vetenskap.

http://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_views_on_evolution

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.