Etik och moral
En människa visar sin etik genom sin moral – inom
religionerna finns många etiska regler man bör leva efter och dessa handlar
mycket om att behandla andra väl, vänligt och rättvist. Vad är rätt och vad är
fel?
Inom kristendomen finns den gyllene regeln. Jesus sa ”allt vad ni vill att människorna ska göra
för er, det ska ni göra för dem”. Inom islam finns en mening som lyder ”troende är inte den som blir mätt medan hans
granne är hungrig.” I buddhismen och hinduismen är tron på karma väldigt
central. Allt detta bygger på samma tanke.
Det finns olika former av etik:
Pliktetik/regeletik
– ”handlingen är god om den följer en
etisk regel”. Filosofiskt och svårt i frågor som ”kan man vara emot abort
men samtidigt för dödsstraff?” eller om man säger sig vara för alla människors
lika värde men samtidigt vara emot att homosexuella ska få gifta sig eller ens
registrera partnerskap.
Konsekvensetik/måletik
– ”en handling är god om konsekvenserna
blir goda (för flera personer än mig själv)”. Här är fokuset på resultatet.
Även här är det filosofiskt och svårt i frågor som ”för att förhindra att min familj råkar illa ut, är det försvarbart att
döda en annan människa (i självförsvar)?”. Ett liv i förmån för någon
annans, vem har rätt till att leva, den starkaste vinner enligt Darwins lära -
inte alls lätt att ta ställning.
Sinnelagetik/viljeetik
– ”min handling är god om min avsikt är
god, om jag menar väl”. Detta kan leda till stora björntjänster. Kan vara små
saker, exempelvis ”jag kan hjälpa dig att bära den där vasen” och sedan råka tappa
den så att den går sönder. Kan vara större saker som det klassiska exemplet där
en kvinna skulle fylla i Jesusbilden som tappat färg och form. Och eftersom
varje människa med lätthet kan hävda att hen utfört en handling med gott syfte,
så är det svårt att bevisa om det faktiskt var så. Om avsikten faktiskt var god
så är det lättare att ha överseende med det om den slår fel.
Dygdetik – ”idén om den goda människan”. Här är inte
fokuset på handlingen, utan på människan som utför den. Den antike grekiska
filosofen Platon lade grunden till
denna etikform. Inom kristendomen finns det sju dygder och dess negativt laddade
motsatser, de sju synderna. Tänket är rätt mycket svart-vitt, antingen eller.
De sju dygderna:
Ödmjukhet (motsats till högmod)
Generositet (motsats till girighet)
Kyskhet (motsats till vällust)
Medmänsklighet (motsats till avund)
Måttfullhet (motsats till frosseri)
Tålamod - (motsats till vrede)
Flit - (motsats till lättja)
De sju dygderna och de sju synderna i cartoon-format. Bildkälla.
Kan en människa leva upp till detta hela tiden, varje dag,
varje minut? Nej, men vi kan sträva efter att ha dessa dygder som grund i vårt
agerande men samtidigt hålla dem på ett hälsosamt avstånd. Man kan inte vara
helt igenom tålmodig, helt igenom flitig, generös etcetera. Människan fungerar
inte så, och man ska inte ha dåligt samvete om man inte alltid lyckas. Det
gäller att hitta en balans.
Det är specifikt för människan att kunna tänka etiskt, ingen
annan levande varelse kan det. Vi har möjligheten att välja våra handlingar
medvetet, vi har ett ansvar att göra just det och att fly från detta ansvar är
också det ett val.
Källor:
http://sv.wikipedia.org/wiki/De_sju_dygderna
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.